Denna webbplats använder cookies. De används för funktionaliteten på sidan. Genom att besöka sidan godkänner du användandet av cookies. Om du inte vill att cookies ska sparas i din dator kan du ändra inställningarna i din webbläsare så att den inte sparar cookies. Om cookies är avstängda i din webbläsare kan webbplatsens funktionalitet och tillgänglighet bli begränsad.

Speditörsprotester mot förseningsavgift från Air France-KLM Cargo

En ny av Air France-KLM Cargo och Martinair aviserad så kallad No Show-avgift för försenat eller uteblivet gods till flygbolaget möts av starka protester från speditörerna. Ingstad & Co i Malmö tillhör de speditörer som med all kraft invänder mot vad man upplever som straffavgifter.

"Detta är orimliga avgifter eftersom förseningar av gods ju kan uppstå utanför speditörens kontroll. Vi har heller ingen möjlighet att i vår tur ta ut denna kostnad av avlastarna", säger Ingstads vd Ingmar Ingstad till PåHuGGeT.

Dessutom, säger Ingstad, får ju speditören aldrig någon ersättning när flygbolaget försenar eller kortskeppar speditörens gods, och detta oavsett om speditören har fått en 'confirmed booking'.

Ingmar Ingstad, vd i Ingstad & Co i Malmö, är en av flera speditörer som anser att Air France-KLM Cargos och Martinairs nya No Show-avgifter är ohemula och kommer att drabba företag som själva ofta inte har kontroll över förseningarna - och som inte i sin tur kan ta ut dessa ökade kostnader av sina kunder, alltså varuägarna.

Enligt Ingmar Ingstad kommer de nya avgifterna överraskande, och varken Air France-KLM eller några andra flygbolag har, såvitt han känner till, aldrig tidigare tagit ut några sådana avgifter. Det saknas också helt uppgifter i flygbolagens utsända information om vilka kostnader de har drabbats av och som skulle kunna motivera de nya avgifterna.

"Jag har ingen aning om vilka exakta extrakostnader flygbolagen kan ha för detta; men det kan ju inte vara av någon större omfattning", säger Ingmar Ingstad.

Men kan det ändå inte vara motiverat med ett slags straffavgift om speditören inte lyckas leverera sin sändning i tid till flygplatsen som utlovat?

Ingstad: "Nej, för förseningar kan uppstå utanför speditörens kontroll, bilar kan bli försenade av olika orsaker med mera, och vi har ingen möjlighet att i vår tur ta ut denna kostnad från avlastarna. Det är helt orimligt att vi speditörer skall få en kostnad som vi i vår tur inte kan gå vidare med."

Ingstad & Co har via sin agent i Köpenhamn, varifrån företaget flyger ut det mesta av sitt gods, kontaktat Air France-KLM Cargo.

"Men vi har bara fått svaret att 'detta är våra bestämmelser från den 1 oktober, take it or leave it'. Det får förstås den effekten att vi nu kommer att boka vårt gods med andra flygbolag. Samtidigt vet vi inte om eller när de andra bolagen börjar tycka att den här avgiften 'kanske inte är så dum' och gör som Air France-KLM."

PåHuGGeT (PH): Om nu speditörerna tvingas punga ut med en slant till flygbolaget för försenade sändningar är det väl rimligt att flygbolaget å sin sida ersätter speditören när en bokad sändning kortskeppats. Sker detta?

Ingstad: "Nej. Därför är det vansinnigt att ta ut en 'No Show Fee' på gods som vi inte kan få bekräftelse på från flygbolaget att godset med säkerhet går med på de bokade flighterna. Och även när flygbolagen ger oss besked om 'confirmed booking' finns ingen garanti att godset går med på den bokade flighten utan bolagen kan ju kortskeppa vårt gods. Om garanterat gods verkligen går med flighten kunde jag tänka mig att det vore möjligt med en 'No Show Fee'. Men inte nu. Och kortskeppningar händer ju dagligen med hur många varierande förklaringar och ursäkter som helst, som overload eller att flygplanet behöver ta in mera bränsle på grund av motvind och så vidare. Och är det många passagerare ombord så får godset snällt kliva av."

PH: Men har inte flygbolagen annat gods i terminalerna som de fyller flygplanen med, om vissa sändningar är försenade till en viss avgång? Och att de därför inte förlorar några intäkter på 'No Show'-sändningar? 

Ingstad: "Det är klart att de fyller upp planet med annat gods."

PH: Hur ofta försenar flygbolagen ert gods? Varje dag?

Ingstad: "Kanske inte dagligen men ett par gånger i veckan är det förseningar. De tar inget ansvar. Jag har vägrat betala frakterna när jag fått 'confirmed booking' och godset ändå har försenats. Men då säger flygbolaget att 'det går inte'."

PH: Så flygbolagen är inkonsekventa?

Ingstad: "Exakt. Ett exempel är en industrirobot som skulle flygas från Tokyo till Sverige med Singapore Airlines till Frankfurt och SAS till Stockholm. Jag var osäker på om de skulle klara detta, så jag skickade ut min agent på flygplatsen i Frankfurt för att se till att godset, som var en 'confirmed booking', gick med kärran. Agenten ringde och sa att roboten nu stod på pallen bredvid maskinen och att den nu skulle gå med. Nej, sa jag, stanna nu kvar där så att du ser att godset verkligen lastas ombord. På kvällen ringde han igen och sa att nu är roboten med ombord. Men icke, den var inte med planet till Stockholm. Det hade blivit motvind med behov av mera bränsle, så kaptenen måste ta av last, och då blev det vår pall som dumpades, eftersom det godset hade en fraktsedel från Singapore Airlines och inte en SAS-fraktsedel. Och mottagaren stod och skrek efter sin industrirobot. Och så fick vi fan för detta."

PH: Vad debiterar andra flygbolag om en sändning inte levereras i tid till avgång?

Ingstad: "Andra flygbolag debiterar idag ingenting. Men jag kan tänka mig att efter det att de tre stora flygbolagen Air France, KLM och Martinair börjar med dessa avgifter så kommer andra bolag att följa John och göra detsamma."

PH: Kan inte speditörerna gardera sig mot dessa nya avgifter? Vad säger NSAB?

Ingstad: "I NSAB2000 står det i och för sig att vi har rätt att debitera kostnader utanför vår kontroll. Men å andra sidan kommer kunder definitivt att hävda att vi ju har hämtat godset och därför är det under vår kontroll under transporten, och detta oavsett om åkaren till exempel får punktering eller annat. Så vi har i praktiken ingen chans att få ut dessa merkostnader av kunderna."

PH: Vad händer om speditörerna vägrar betala?

Ingstad: "Då får vi en varning av Iata. Och får vi tre varningar under en tolvmånadersperiod tar de vår Iata-licens."

PH: Oavsett om en ny avgift som denna kan betraktas som diskutabel?

Ingstad: "Vi måste betala först och sedan försöka ta en diskussion. Med Iatas Cass-system debiterar flygbolagen oss för flygfrakten plus eventuella avgifter på samma gång och som dras automatiskt från vårt bankkonto. Så vi har ingen chans att protestera. Och gör vi det, säger de bara att 'vi har våra regler'."

PH: Vad säger andra speditörer, och kan de stora företagen förhandla bort detta, i kraft av sin storlek?

Ingmar Ingstad: "Det kan väl inte uteslutas, men jag ingen vetskap om något sådant."